10 anledningar till varför säljare inte kommer till avslut? Del 7 – Är vi inte tillräckligt ivriga att göra affär?

10 anledningar till varför säljare inte kommer till avslut? Del 7 – Är vi inte tillräckligt ivriga att göra affär?

10 anledningar till varför säljare inte kommer till avslut? Del 7 – Är vi inte tillräckligt ivriga att göra affär?

I förra inlägget om anledningar till  varför vi som säljare inte gör avslut i våra kundsamtal, så tog jag upp att säljaren inte alltid förstår vad som krävs av honom/henne för att det ska bli en affär. De tränar inte tillräckligt på olika situationer och förbereder sig inte på vad som kan hända. I det här inlägget som är ett utdrag ur min kommande bok om avslutstekniker, så tar jag upp att vi ska strunta i jantelagen och sträcka på ryggen och agera mer bestämt:

 

7. Säljaren är för medgörlig och inte tillräckligt ivrig att göra affär

 

Det finns alldeles för mycket jantelag kvar i vårt land och det slår igenom allt för ofta. Vi vill inte vara besvärliga och svåra att ha och göra med, eftersom vi lärt oss att vara snälla och trevliga och inte säga emot ända sedan vi var små. Vi har fått lära oss att vi ska vara lyckliga och ta vara på livet, vara nöjda med det vi har och slå oss till ro, snarare än att kämpa för att få det vi vill ha. Det är lätt att slå sig till ro och njuta av livet om man har de ekonomiska förutsättningarna för det eller hur? Om man inte har det då?

I en världsekonomi i djup svacka, som det är när denna boken skrivs, så kanske det för vanligt folk inte primärt handlar om att bara njuta av livet, utan att det snarare är så att vi behöver hjälp med att skapa ett liv vi kan njuta av? Vad vi behöver är fler personer som gör avslut i säljsamtal och kundmöten och som helt enkelt slutför saker som hänger i luften, så att det blir en affär och på så sätt skapar intäkter till sig själva eller företaget. Om du hela tiden säger att du har saker på gång, att kunden funderar och han ska återkomma, så har du inte gjort klart uppgiften. Du har inte avslutat affären och gått vidare till nästa. Så länge saker hänger i luften så är de ogjorda. Det leder till att du blir mindre benägen att starta upp nya uppgifter eller ta nya kundkontakter, eftersom du har för många redan som inte är avslutade. Till slut så finns heller ingen tid kvar till nykundsbearbetning och det leder till att du säljer mindre.

Du kommer alltid att fortsätta att vara ofärdig om du gör dig beroende av att andra ska göra färdigt åt dig.

Bestäm dig istället för att gå in i en kundkontakt med en bestämdhet att slutföra affären så snabbt som möjligt, oavsett vilka prisnivåer eller beslutsprocesser det är fråga om. Ju fler affärer du avslutar, ju mer affärer vill du göra och ju fler kommer du att hinna göra. En avslutad affär blir lätt två avklarade affärer med det här tankesättet.

Men allt det här med att inte visa sig för ivrig att få affären, eftersom kunden kanske tycker att jag är för pushig då och upplever att jag inte bryr mig om någon annan än mig själv och därför blir mindre intresserad av att köpa av mig, som man alltid har fått lära sig? Hur tacklar jag det?

Om kunden anser att du pushar honom, så var tydligt med att förklara att kunden inte ska förväxla dina entusiasm, vilja, kundservice och övertygelse om att du löser kundens problem, med att du pushar honom. Det finns en anledning till att DU snart kommer att vara den bästa säljaren på din firma och det är för att du inte viker ner dig, så fort det blir lite motstånd i säljsamtalet! Du ska vara rakryggad och framåt, eftersom du är övertygad om att din produkt kommer att hjälpa kunden och du låter dig inte ryckas med i kundens negativa inställning till din produkt. Agera mer rättframt och mäktiga krafter kommer att komma till din hjälp, som jag läste någonstans.

Det har med mänsklig psykologi att göra, eftersom kunder kommer att ta dig för den du utger dig för att vara. Om du utger dig för att vara en målinriktad, serviceminded problemfixare, så kommer kunden att ta dig för en sådan. Är du en person som inte riktigt kan allt om vad det är du säljer eller vet vad du ska säga i olika situationer och talar med låg röst, så kommer kunden att ha svårt att förstå varför han ska handla av dig och avfärda dig som en säljare som det kommer bli svårt att ha att göra med och kanske inte riktigt får några positiva känslor för. Det gör då att kunden istället hittar en massa nackdelar med din produkt och för fram dem till dig. Om inte du säljer produkten till kunden, så säljer kunden istället in sitt nej till dig och du tackar för dig och lägger på luren.

Mitt råd: Var framåt, sträck på ryggen, tala tydligt och med stark stämma och visa kunden att han kan lita på dig i alla väder och var inte rädd för att visa att du vill göra affärer med dina kunder!

Har du missat de första 6 anledningara till varför vi som säljare inte gör avslut? Klicka här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *