Alla pratar avslutstekniker!

Alla pratar avslutstekniker!

Alla pratar avslutstekniker!

Det är lite kul att läsa de mail om avslutstekniker från olika webbsidor och nyhetsbrev jag fått sista veckorna. Flera etablerade säljutbildare och föreläsare och/eller skribenter har i sina artiklar och inlägg gjort väldigt klart att du måste förmå dig att fråga om affären för att få den. Det har varit bland annat Annika R Malmberg, Niklas Forser och Ulla-Lisa Thordén som uttalat sig om vikten av att komma till avslut och våga fråga. De har alla idéer om upplägg för att komma dit och det är tydligt att alla vill berätta att du måste komma dig för att våga fråga. Så, varför behöver de och jag påpeka det här då? Vad är det som är så svårt att göra? Ställa en fråga? Knappast, det gör du hela tiden. Ställa rätt frågor? Ja, det gör du säkert också. Eller?

I snart sex år har jag skrivit, testat, funderat och gjort om avslutstekniker och publicerat inlägg, nedladdningsbart material och nu senast en webbkurs i hur du kommer till avslut. Flera andra av Sveriges säljutbildare har också pratat om eller skrivit om avslut och att du som säljare i princip inte behöver lära dig avslutstekniker. Detta eftersom det blir en naturlig följd i ett säljsamtal att kunden och du kommer överens, det vill säga att kunden ber om att få köpa eller att du frågar om kunden vill köpa. Wow! Det blir ett avslut alltså! En del menar också att man är ute och cyklar om behöver lära sig ett antal avslut för att kunna sälja sin produkt. Lita på säljprocessen istället, så löser sig allt har det låtit…

Det blir ganska motsägelsefullt att hävda, att du å ena sidan inte behöver lära dig avslutstekniker alls, för det är att pressa kunden om du använder dem och i samma andetag mena att du ska stämma av, se till att ha kunden med dig, kolla under säljsamtalet så att kunden förstår och får möjlighet att berätta med mera. Jag undrar om de själva förstår vad de skriver? Det är ju precis det du gör med avslutstekniker!!! Avslutstekniker är inte till för att tvinga någon, de är till för att ge kunden en bättre upplevelse av säljsamtalet och hjälpa kunden att ta ett beslut. Problemet är att ingen har orkat tänka nytt om avslutstekniker. Man har tänkt att de ska användas som de gjort i hundra år. I slutet. Är det så himla jobbigt att tänka nytt?

Använd avslutstekniker under HELA ditt säljsamtal. Gör det i början, i mitten och på slutet för att kunden ska känna och förstå att du hjälper henne. Så svårt är det inte att tänka lite annorlunda om hur du ska använda avslutstekniker.  Gör inte som de flesta andra verka tänka om avslutstekniker. Tänk inte på dem som det var förr i tiden, att det var något en slemmig, dryg, besserwisser använde, för att lura eller tvinga en stackars kund att köpa något hen inte ville ha. Den tiden är förbi. Hallå! Vakna upp för f-n! Sysslar du med försäljning så måste det förr eller senare, någon gång i samtalet bli så att du frågar kunden om den är intresserad av din produkt eller tjänst eller inte. Hur ska det annars bli något? Jag undrar varför det verkar vara så infekterat att prata om avslutstekniker när majoriteten av företag och säljare har just det som största problem vareviga dag. De kommer inte till avslut =AFFÄR= PENGAR IN TILL FÖRETAGET= FORTSATT ÖVERLEVNAD.

Om vi inte kan prata om hur du ska fråga om affären på ett bra sätt, vad ska vi då göra för att du ska göra fler affärer?

Och om du vill strunta i jante och slippa tillhöra den gamla skolan och istället lära dig att fråga om affären på olika sätt, skaffa då min Crash Course i Avslutstekniker för att komma igång. Klicka här för att komma dit.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *