Är det över efter hej i ditt kallsamtal?

Är det över efter hej i ditt kallsamtal?

Är det över efter hej i ditt kallsamtal?

Se filmen! De kunde göra säljutbildningar för 60+ år sedan också! Jag noterar att kallsamtal inte skiljer sig nämnvärt från de säljutbildningar jag själv gått genom åren. Att bara boka mötet och inte sälja produkten till exempel. Upplägget med 5 punkter för ett lyckat säljsamtal i telefonen är intressant:

  1. Bestäm ditt mål och håll fast vid det
  2. Förbered ditt samtal
  3. Engagera kunden i samtalet redan från början
  4. Gå fram stegvis och var frågvis
  5. Sammanfatta resultatet av samtalet

Det här lärdes ut på 50-talet.

Hur lärs kallsamtal ut nu?

Du som gått en säljutbildning med inriktning på att göra kallsamtal och sälja via telefonen. Hur var upplägget? Kommentera gärna detta nedan.

Lite längre fram så kommer jag att öppna upp en ny hemsida just för mer moderna säljsamtal via telefonen. Det kommer att bli inriktning på vad det är vi bör säga och som rimmar mer med det moderna sättet att prata med sina kunder och prospekt. Det kommer förhoppningsvis att förändra vårt sätt att kallringa och jag ser fram emot att dela med mig av det längre fram.

Men du som använder telefonen dagligen för att få tag i blivande kunder, har du fått ett säljmanus av din chef? Står din chef bredvid dig och säger att det bara är att ringa fler om du får ett nej?

Det är inte fel på dig. Det är fel på sättet vi ringer och pratar med okända personer.

Går det att göra annorlunda?

I min bok Avslutsbibeln, så tar jag upp ett exempel om du skulle gå fram till någon okänd på stan och säga ungefär så här:

”Hej, jag heter Mattias och bor här borta på Storgatan. Jag går fram till personer för att jag nu har ett erbjudande. Jag är ledig och du kan nu få gifta dig med mig. Jag är trevlig, gillar mitt jobb, kan föra mig i sociala sammanhang och är bra på idrott, så vad säger du, ska du slå till?”

Jag vet inte hur intresserad du skulle bli, men det är ungefär så här det låter när man blir uppringd med erbjudande om att byta avtal, skänka pengar, köpa saker eller vad det nu är. Det tar 30 sek och vi ska ett beslut om giftermål. Vadå, giftermål kanske du tänker och ja, det är ju i princip det. I åtminstone 24 mån. Vill jag skilja mig från bolaget innan dess, så blir det dyrt. Inte helt olikt en vanlig skilsmässa eller hur?

Det kanske hade varit trevligt med en kopp kaffe först?

Vad sägs om att prata på riktigt?

Jag förstår att företag som vill sälja mycket till många behöver ringa massor med folk och många av de säljarna blir inte så långvariga, då det är jobbigt med nej på nej på nej. Det kanske vore dags att börja använda telefonen på ett annat sätt? Att använda en mer human och verklig konversation med den på andra sidan och se på samtalet som ett samarbete och ha en dialog med personen, snarare än att tänka på försäljningen primärt.

Man kan säga att det tar slut efter: -Hej, jag heter XX och ringer från XX.

Varför då? Jo, vi hör direkt att det är en säljare och säljmotståndet åker upp. Vi försöker att avsluta samtalet direkt genom att säga att vi inte är intresserade. Vi ger knappt personen i andra änden en chans.

Om du istället tänker: Nu ska jag ringa till en människa och se om jag kan hjälpa hen och över huvud taget inte ens tänker på att du ska sälja något, så blir det något annat. Sänk rösten och tala lite långsammare och inte så klämkäckt och avslöja dig som en säljare direkt.

Se filmen och tänk på hur du ringer kallsamtal till dina kunder. Under tiden ska jag snickra lite på den nya sidan där det nya sättet att ringa kallsamtal kommer att presenteras framöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *