Avslutsteknik för en informationsbärare som har svårt att hantera piset

Du kanske blir förvirrad när du läser det här, men det är alldeles för många säljare som tror och hoppas, att bara för att de kan allt om sin produkt och gör en bra presentation av säljmaterialet, så löser sig saker av sig själv. Det gör det inte. Kunden kommer inte betala för att du ger dem en presentation av din produkt eller ditt material. De betalar för att du har gett dem tillräckligt mycket värde för att få deras pengar i utbyte mot produkten. När du inser att allt som händer innan avslutet bara handlar om information och som inte har något värde för kunden, så tror jag faktiskt att du alltid kommer att göra vilja avslut under dina säljsamtal framöver. Telling is not selling. Gör avslut. Få affären. Tjäna pengar.

Exempel på avslut som du kan använda när din kund anser att du är lite för dyr:

– Det är nog lite för mycket för oss i dagsläget!

– Hur tror du att du kan lösa det här problemet?

Att ge bollen till kunden att lösa, gör att han ordnar själv hur han ska finansiera köpet. Att låta kunden säga ”sänk priset” som lösning gäller inte, utan kunden ska istället komma på en lösning som leder till köp! Delbetalning, gå ner en storlek, ta bort några tillägg, få senare fakturering, första månad fri, mängdrabatt, längre bindningstid, etc. Om inte du är rakryggad, påläst, entusiastisk och serviceinriktad här och ser till att gå runt problemet med priset, genom att ge kunden i uppgift att lösa finansieringe, så kommer kunden att sälja till dig istället. Sälja in sitt nej…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *