Avslutstekniker. se – Avslutsteknik för att framhäva kvalitet

Avslutstekniker. se – Avslutsteknik för att framhäva kvalitet

Avslutstekniker. se – Avslutsteknik för att framhäva kvalitet

Nytt inlägg på www.avslutstekniker.se om avslutstekniker. Det finns några saker som vi som säljare vill prata så lite som möjligt om och som kunder väldigt gärna vill uppehålla sig vid. Priset. Vi har gått i säljskolan och lärt oss att presentera priset så sent som möjligt, eftersom kunden måste få en fullständig bild av vad det är som kunden säger ja eller nej till. Omvänt är i och för sig möjligt, då du tidigt presenterar priset och sedan använder din presentation eller ditt säljsamtal till att motivera priset och bygga värde. Om du skulle vara tvungen att betala 5000 kr för att få läsa det här inlägget, så kanske inte så många skulle köpa sig den möjligheten om du inte visste vad som stod här. Om du istället fick veta att du måste betala 5000kr för att få läsa inlägget och det som står kommer garanterat att generera 40 000kr till dig om du gör som det står i inlägget. Nu skulle förmodligen fler bli intresserade och köpa sig möjligheten att få tillbaka 8 gånger pengarna. Det innebär i princip alltid att det finns köpare till det du säljer och att många kan betala rätt mycket för en produkt eller tjänst om du kan förklara värdet för kunden. Fokusera därför större delen av din presentation till att förklara resultatet och värdet av vad produkten eller tjänsten blir för kunden  och inte så mycket om egenskaper och fördelar. 90% resultat och 10% produkt/tjänst.

Om du dessutom vill använda en avslutsteknik för att för alltid undanröja alla konkurrenters produkter eller tjänster till förmån för dig, så kan du säga så här som den kände säljtränaren och numera bortgångne Zig Ziglar uttryckt det:

Kunden: -Det är ett för högt pris tycker jag, det finns ju konkurrenter som är billigare!

Du: -Jag förstår. Låt mig berätta hur vi tänkt. Vi tog för en tag sedan ett stort strategiskt beslut gällande den här produkten och det var att vi hellre förklarar en gång varför produkten har det här priset till våra kunder, än att vi för alltid skulle behöva förklara för våra kunder varför vår produkt inte håller tillräckligt hög kvalitet…

Vad han menade med det var, att om du skulle ha ett lågt pris så skulle du ha en sämre produkt och det skulle bli betydligt mer kostsamt för både dig och för kunden i förlängningen. Satsa därför hellre på kvalitet och förklara det. Ingenting är dyrt förrän det är dåligt och smaken av att ha köpt en produkt till ett lågt pris, förbyts snabbt i en väldigt lång och bitter eftersmak av att ha köpt något av dålig kvalité. Då blir även ett billigt köp dyrt.

/Mattias

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *