Del 10 om varför du inte kommer till avslut som säljare

Del 10 om varför du inte kommer till avslut som säljare

Del 10 om varför du inte kommer till avslut som säljare

I den här lilla miniserien från min kommande bok om avslutstekniker så har du fått reda på 9 olika anledningar till varför du inte kommer till avslut i alla dina kundmöten. I den här tionde och sista delen, så visar jag att det allt som oftast är säljarens fel att det inte blir affär och det är svårt för säljaren själv att komma underfund med. Det ofta därför som försäljningschefer får höra från säljarna om hur dåligt vissa kunder agerar eller att de drar ut på tiden eller inte svarar på deras kontaktförsök. De förstår helt enkelt inte att det är deras eget fel att de hamnat i den situationen. Läs den sista delen om varför säljare inte kommer till avslut här:

10. Säljaren förstår inte att det är säljarens och inte kundens fel att det blir ett nej

Det här kanske blir en jobbig sak att hacka i sig. Men här kommer det. Du är den enskilt största orsaken till att det inte blir ett affär vid säljmötet. Så, då var det sagt. Men alla har dock inte förmågan att inse att det i princip alltid beror på dem själva när det inte blir någon affär. Okej, för rättvisans skull ska nämnas att om kunden inte är kvalificerad för köp från början, så är oddsen rätt dåliga för att det ska bli en affär över huvud taget. Läs sälja lastbilar till en frisörsalong. (Fast det exemplet innebär å andra sidan att du som säljare gjort ett riktigt dåligt förarbete. Så, ditt fel igen…) Det är lätt att skylla på kunden och säga att den borde ha gjort på det ena eller andra sättet eller att man skyller på konkurrenter och deras arbetsmetoder som anledningar till varför kunden inte vill göra affärer med dig. Det får mig att tänka på ett uttryck som jag hörde för ett antal år sedan.

”-Åh, Gud, skänk mig insikt om att det någon gång kan vara jag som felat”.

Även om du har ett gott självförtroende, så är det på sin plats att då och då sätta sig ner och fundera på varför det ibland inte funkar med vissa kunder. Be din chef att samresa med dig och tipsa och coacha dig och var stor nog att ta till dig återkopplingen, samt fundera på hur du kan ändra de saker som nämns. Lär dig att ta kritik, eftersom det du får höra kan vändas till något positivt längre fram.

Du kan säkert hitta flera olika saker som händer, där det inte beror på dig och som gör att det inte blir någon affär. Åtminstone vill du tro det. För vad händer när du kommer till insikt om att det faktiskt är ditt ansvar för att kunden ska känna att han blir hjälpt av dig och din produkt och att det är du som är den högsta tröskeln för att det inte blir affär? Det är först då som du kan göra något åt saken och ändra på ditt arbetssätt. Du kanske behöver lyssna mer, fråga mer, erbjuda mer, kontakta dem mer, träffas mer eller något helt annat. Om du tar reda på dina svagheter och gör något åt det, så äger du vetskapen om att det är du som kan göra något åt saken och träna bort allt dåligt för att börja göra fler affärer.

För om du tänker på allt som händer dig i möten med dina kunder, så är det inte det att det bara händer dig. Allt som händer i avslutsfasen händer på grund av dig, på grund av det du gjort tidigare i era tidigare kundmöten, i det här säljsamtalet, på grund av dina egna grundidéer om saker och din syn på kunden med mera.

Ta ansvar för dina åsikter, uttryckssätt, arbetsmetoder, kundrelationer och inse att allt som händer dig, händer på grund av dig. Fokusera på positiva saker och du kommer att attrahera positiva människor. Tänk att du ska göra fler affärer och du kommer att göra fler affärer.

Du kan om du menar allvar med att bli en bättre säljare addera mervärden till dig själv och till ditt yrkesliv genom att bestämma dig för att bli den bästa säljaren i din bransch eller på ditt företag. Du kan byta bort alla timmar som du lägger på att se på film, twittra, statusuppdatera, läsa dagstidningen, slösurfa, se på tv och passivt bli underhållen, med att konsumera det som gör dig bättre på ditt jobb istället. Se till att äta, sova och träna rätt till att börja med så du blir alert. Skapa en rutin för aktivt lärande varje dag istället, som leder dig mot att bli bättre på det du gör. Läs böcker om tips och råd från andra, titta och lyssna på vad andra gjort före dig för att bli bättre och gör sedan som de gjort. Om andra kunnat göra fler affärer, så kan väl du? Skippa jantelagen och skapa dig ett eget sätt att lära som leder dig till, att det åtminstone inte ska vara ditt fel att något händer, eftersom du har varit påläst, förberedd och agerat efter konstens alla regler. Du äger uppgiften att själv ta ansvar för ditt lärande och din egen utveckling mot att bli branschens bästa avslutare och kundfavorit.

Mitt råd är: Läs igenom dessa tio anledningar till varför säljare inte gör avslut och börja arbeta bort dessa hinder och du kommer garanterat att se en tydlig förbättring i antalet affärer du gör och hur ditt sätt att arbeta förändras.

Lycka till!

 

Mattias Hillestrand

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *