Gör affärer och sluta sälj!

Nu har mer än ett kvartal gått på 2014 och ett första delmål eller avstämning för hur det gått hittills brukar vara under lupp så här års. Jag själv är inget undantag heller och jag kan själv konstatera att det gått riktigt bra hittills i år. Jag har kanske inte skrivit så mycket på sidan och bloggen i år, men det beror på att jag förbereder en lansering av en produkt som handlar om avslutstekniker.  Jag kommer att ta det ett steg längre gällande avslutstekniker och gå mer på djupet i en webbaserad utbildning i videoformat. Jag har samlat in hundratals sätt att göra avslut på och några av dem har jag skrivit om i mina inlägg på sidan. De här avslutsteknikerna kommer att gå lite längre i tänket och sätter avslutet i ett större perspektiv. Jag kommer också att dela in alla avslut efter i vilka sammanhang de ska användas i t ex vid budgetdiskussioner, prisinvändningar, de som ska tänka på det, de som behöver fråga andra först osv. Ju mer jag har jobbat med detta och läst in mig, så inser jag hur få avslutstekniker företagare eller säljare faktiskt kan. Det är ju oerhört synd med tanke på att om de hade hanterat fler, så kan de ju också klara av alla situationer som uppstår på ett bättre sätt och inte rädas situationer som kan kännas besvärliga att ta sig ur. Det har blivit som en ytterligare dimension i tänket om att göra affärer att jobba med det här och jag inser att vi är många säljare som är duktiga på argumentera och att presentera information och fördelar med en produkt eller tjänst, men att vi är så förbaskat bekväma, så att vi inte gör affären fullt ut. Jag vill gå så långt som att säga att de flesta anställda är säljare, men det är få som är affärsmän.

Vad är skillnaden kanske du tänker? Skillnaden är den att inleda, behovsinventera, argumentera och sälja in lösningen är en del, att göra affären är något annat och som kräver mer av dig som säljare än att du kan allt om din produkt eller tjänst. Alla behöver en underskrift på ordern, offerten eller kontraktet annars blir det ingen affär! Frågan är bara om du vill bli en affärsman/affärskvinna eller om du vill fortsätta att bara vara bra på försäljningen? Missförstå mig rätt här. Du måste kunna den första delen också, så det är inte fel på det du gör idag, men om det kunde vara så att du hade en gräddfil in i kundens medvetande och kunde hantera avslutet bättre, så att du gör fler och bättre affärer för att du kan hantera fler situationer och säga rätt saker som gör att kunden vill göra en affär med dig, vore inte det rätt kul, spännande och högst intressant?

Håll därför utkik på vad som kommer under våren och se hur du på bästa sätt kan ta till dig och använda avslutstekniker på fler sätt. Så länge så får du gärna ladda ner några av de 20 vanliga avsluten som görs idag och 10 anledningar till varför vi inte kommer till avslut här på sidan.

 

Tills nästa gång:

Träna på och använd avslutstekniker i varje kundmöte!

Mattias Hillestrand

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *