Jag har inte gjort ett avslut på 20 år

Jag har inte gjort ett avslut på 20 år

Jag har inte gjort ett avslut på 20 år

Jag har inte gjort ett avslut på 20 år

Det var vad han sa när vi pratades vid. Jag och säljgurun. Han undrade hur tunn min bok var om jag hade skrivit en om avslutstekniker. “A book about closing? I have’nt used a closing technique in 20 years I believe!”. När jag frågade hur det brukade låta i hans säljsamtal, så sade han (på engelska): “Jag brukar bara fråga var jag ska skicka kontraktet”. Precis. Gör ett avslut alltså. För att inte göra honom förnärmad, så lät jag honom tro att det han gör inte handlar om att komma till avslut, men det är precis vad han lyckas med. Han frågar om affären.

“Cheesy Wordings”

I hans värld, så handlar avslut om något slags “cheesy wordings” som verkar pressande och framfusigt och inte alls något som kunderna av idag känns bekväma med. Jag förstår att det kan kännas så, om man utgår från att säljteknikerna som användes för 20-100 år sedan var uppbyggda på det sättet. Pressa fram ett avslut. ABC. Always Be Closing.

Fast i 100-åriga tekniker

Men allvarligt. Hur kan man kalla sig säljutbildare, säljcoach eller säljguru om man sitter fast i 100-åriga tekniker? Anpassning till dagens kunder och teknik är ett måste och på samma sätt som sättet att ställa frågor, komma med insikter, ta fram rätt underlag för beslut m.m. har ändrat sig de senaste 20 åren, så måste ju också sättet att fråga om affären och använda avslutstekniker ändras.

Vi behöver bli bättre på avslutstekniker

Det ställs höga krav på dagens säljare, då vi måste kunna anpassa våra samtal till kundens kunskapsnivå. Med kunder som kan mer än säljarna om hur deras saker används och marknaden utvecklas, så behöver vi som säljer bli bättre pålästa och utbildade i hur man gör för att möta kunden och hjälpa dem att köpa av oss. Helt enkelt komma till avslut.

Gå en kurs

Om vi inte hela tiden vill utveckla os och bli bättre på det vi gör, så kommer våra konkurrenter att gå om oss och få kunderna framför näsan på dig. När konkurrenterna läser böcker om försäljning och går på utbildningar och kurser om sälj och avslutstekniker eller skriver nya manus och kampanjer med hjälp av en säljexpert eller copywriter eller lyssnar på en podcast om försäljning, så är frågan: Vad gör du?

/Mattias

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *