Avslutstekniker och nya sätt att göra affärer

Avslutstekniker och nya sätt att göra affärer

Tillhör du dem i det här landet som hela tiden aktivt strävar efter att göra saker bättre för varje dag och för varje kundmöte du gör? Tycker du att det är kul att lära dig nya saker och ser en utmaning i att kunna använda ny kunskap på bästa sätt? Grattis! Du är nog inte ensam om att tycka och tänka så om du frågar runt på din arbetsplats. Men innebär det verkligen att bara för man säger så, så är det så? Jag hade idag ett samtal med en kompis gällande att utnyttja resurserna man har på företaget optimalt och vi pratade om hur hans företag tänker. De tyckte att de gör bra saker som ger mervärde till kunder och som gör att de ska sälja mer av sina produkter. Tills en dag då de fick en ny chef.

Den nya chefen frågade redan första veckan: – Alla de här projekten ni gör…Vad har de lett till? Då börjar de ansvariga att mumla om att hålla sig framme, visa att man finns som partner, det kan leda till fler samarbeten, vi har haft för vana att göra så här, det ger en bra kontakt med kunderna, vi får träffa dem ofta och kan då påverka dem ofta, vi upplever att de blir mer positiva till oss om vi gör projekt med dem. Ja, så fortlöpte det. Chefen frågar: – Hur mycket mer har vi ökat försäljningen på de här kunderna sedan de här projekten dragits igång? Tystnad.

Sedan började upprensningen och avslutsprocesser på ett flertal projekt och som lett till att de kunnat spara massor med pengar och omfördelat resurserna till de områden där de verkligen kan se att de ökar försäljningen och inte bara spenderar pengar utan att få något tillbaka. De började med ett nytt sätt att göra affärer.

Du kan också börja med ett nytt sätt att göra affärer med dina befintliga och blivande kunder. Lär dig hur du ska prata med dem, vad de har för problem som du kan lösa, hur du ska säga för att kunna göra ett avslut (eller flera snarare) och på så sätt göra fler och bättre affärer. Lägg tiden på att lära dig att göra avslut, så att du drar in pengar till ditt företag. Ju mer kunder du gör avslut på, desto fler affärer gör du och slipper ha en massa flytande ”saker på gång” hela tiden. Gör avslut vid alla dina kundmöten och samtal. Det är avsluten som leder till att ni får in pengar till företaget. Innan dess, så har du bara informerat.

Fler avslut, fler affärer

Mattias

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *