Sälj genom flera kanaler

Sälj genom flera kanaler

Sälj genom flera kanaler

Inför höstens arbete med att nå ut till dina kunder för att sälja dina produkter och tjänster, så kan det vara bra att fundera lite på hur du kan sälja mer genom flera olika kanaler. Om du idag säljer face-to-face, via telefon, helt automatiserat eller i en blandning av allt, så har jag några tips. Fundera på vart dina kunder letar efter information och vilka typer av problem de har som du vet att du kan lösa. Fundera sedan på ett bra meddelande som du kan dela med dig till dessa kunder som rör problemet. Se till att ditt meddelande, förslag, råd, tips, erbjudande, lösning eller information hamnar i den kanal som dina kunder letar efter info. I mitt eget fall, så har jag använt följande kanaler för att ge information, hitta kunder, låta kunder hitta mig, bygga varumärke, visa min expertis och få jobb och bokningar.

  • Hemsida
  • Blogg
  • Kallsamtal på telefon
  • Skrivit brev och skickat ut
  • Kontakter och nätverk
  • Pressmeddelanden
  • Facebooksida
  • Annons på Facebook
  • Youtubekanal
  • Annons på Youtube
  • Twitterkonto
  • Annons på Twitter
  • LinkedIn sida
  • Annons på LinkedIn
  • Skrivit två böcker
  • Podcast
  • Nyhetsbrev och utskick till följare som laddat ner något från mina hemsidor
  • Adwords annonser
  • Google
  • Google+ sida
  • Webbutbildning om avslutstekniker
  • Utbildningar på plats hos kunder
  • Skrivit artiklar till hemsidor och tidning
  • Blivit intervjuad i lokaltidning
  • Gästbloggare på andras bloggar
  • Gäst i andras podcasts

Jag har ännu inte jobbat med Pinterest och Instagram, då jag inte tyckt ännu att det passar min typ av verksamhet. Men som du ser så har det blivit ett antal olika kanaler som jag använt för att nå ut med mitt budskap, visa att jag kan mitt ämne och bli ansedd som en expert på området. Vad kan du använda för kanaler för att nå ut bredare med ditt budskap om hur du kan hjälpa andra att lösa deras problem?

Apropå punkten gäst i andras podcasts, så blev jag i somras intervjuad i Hillmanpodden om hur avslutstekniker fungerar och det avsnittet kan du lyssna på här

Oavsett om du har flera eller bara en kanal för att nå ut med ditt budskap idag, så bör du fundera på att utöka dem och synas och höras i flera kanaler där dina kunder redan är eller där nya kan finnas. Använd plugins för t ex din WordPress blogg, så att ditt inlägg publiceras på flera konton i sociala medier. Spela in en film med din mobilkamera om en vara eller ett tips om något och lägg upp på Youtube med länk till din hemsida eller gör en tävling på Facebook där folk ska hitta något på dina hemsida eller i din butik och posta det för att vinna. Du som jobbar som säljare eller har ett eget företag bör vara kreativ i de här tankarna för att nå ut till kunder på ett bredare sätt. Ge det en kvart om dagen och du kommer att se stor skillnad. Våga sedan fråga om affären när du väl pratar med någon, så kommer livet bli betydligt enklare.

Vill du veta mer om hur du ska fråga om affären? Klicka här för att köpa boken Avslutsbibeln, så får du lära dig allt om hur du ska göra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *