Semester är säljtider

Semester är säljtider

Semester är säljtider

Det kanske låter helknäppt, eftersom var och varannan människa ligger på stranden när det här skrivs en av de varmare dagarna i sommar. Men tänk på var du befinner dig och vilka som jobbar med att sälja saker. Om du är ute eller på stan, så sker affärerna hela tiden, även om du är ledig från jobbet. Det är också många som ringt på telefonen och velat sälja saker och det här inlägget kommer att handla om det. Telefonen. Den är fortfarande det viktigaste kundkontaktverktyget för de flesta säljare och företagare. Vi vill ta kontakt med nya eller befintliga kunder via telefon. Nu kanske jag har haft otur den sista tiden eller så har nivån sjunkit på telefonsäljarna för det har inte varit bra.

Första exemplet: Blev uppring av ett företag som ville att jag skulle lista mig hos dem på deras webbsida för 1450kr/månad. Efter EN inledande fråga om det var jag som drev min hemsida/företag så påbörjades pitchen som pågick under 6,5 minut. Då hade han upprepat pitchen två gånger och priset tre gånger och då kände jag att jag var tvungen att ge honom ett par råd. Det första var att ställa några frågor, till exempel om vad jag gjorde och var jag var listad idag, vad mitt företag jobbade med mm. Han mottog mina råd med ett: Vad menar du? Jag upprepade mitt tips och det kom fram ett: OK, men hur gör du idag då? Fyra frågor och en besserwissergliring från honom senare, så var samtalet över.

Andra exemplet: Blev uppring om att jag skulle byta telefonabonnemang. Killen upprepade allt två gånger! OK,OK. Skitbra,Skitbra. Då ska vi se, Då ska vi se. Jaja, Jaja. Ja ni fattar. Ganska störande efter ett tag om du frågar mig. Testade därför med att spegla honom i hans upprepning och körde ett eko av mig själv också. Ingen notis.

Överlag har jag flera tips att ge till telefonsäljarföretagen. Det första är att inte sitta i en sal med ett dussin andra säljare. När det ringer ett nummer jag inte känner igen och jag svarar nu för tiden, så väntar jag i ett par sekunder för att höra om det finns ett sorl i bakgrunden. Gör det det inser jag direkt att det är en telefonsäljare. Köpmotståndet kickar in. Undvik att sitta i sådana miljöer, eftersom det blir problem för de som ska sälja när den tilltänkta kunden hör detta. I flera fall har det i tysta perioder (när säljaren ska kolla något) låtit så högt i luren från ett annat samtal att jag hört vad den andre har sagt och ibland har det inte låtit så trevligt…Det andra är att försök någon enda gång att skapa lite intresseväckande eller ett visat intresse för mig som kund. Jag förstår att de ringer flera samtal så fort som möjligt för att hinna sälja till så många som möjligt, men ta er tiden att visa ett intresse, eftersom vi som tilltänkta kunder kommer att uppskatta er mer då. Det tredje är att sätta er in i kundens situation som om ni själva skulle bli uppringda. Det funkar inte att köpa grejer som företagare på telefon, eftersom vi inte har någon ångerrätt, såsom en privatperson har. därför är vi kinkiga med att ni ska skicka grejer och få ett papper på vad det är vi kan tänkas vilja köpa. Jag har själv bittert fått erfara detta många gånger tills jag insett att företagare står utanför den rätten att få ångra sig. För det fjärde slipa på era manus så att det inte låter som ni läser innantill. Lär er dem och skriv om dem så att de blir bra. Devisen ”Ring till fler så säljer du mer” kanske har funkat förut och till viss mån nu med, men om du har en dålig produkt, ett dåligt manus eller är dålig på att sälja, så gör det ingen skillnad. Sur mjölk fortsätter att vara sur även efter första klunken liksom.

Ok, nog med gnäll. Istället skulle jag önska att alla som jobbar med försäljning faktiskt såg på sitt jobb professionellt och utbildade sig vidare kontinuerligt. Det är först när du börjar intressera dig för försäljning på riktigt som resultaten ändras och du blir uppmärksam på vad det är som fungerar och vad du själv kan göra för att lyckas bättre. Om du vill ha något att läsa i sommar så rekommenderar jag en snabbläst bok ”Hur du säljer till moderna kunder”. Den är min egen och finns på alla nätbokhandlare och om du föredrar gratis material så finns det flera rapporter på www.avslutstekniker.se att ladda ner som gör att du kan lyckas göra fler affärer när säsongen drar igång eller om du jobbar just nu.

One thought on “Semester är säljtider

  1. Teodor Ericsson

    Jag kan inte låta bli att leka lite med tanken om att du startar ett försäljningsbolag.
    Tänk hur mycket dina tränade försäljare skulle få sålt!!! Och peaken skulle troligtvis komma just i….. Semestertider.

    Teo

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *