Vad är det som gör att säljare inte kommer till avslut? Del 3 – Gåpåiga säljare är något fult

Vad är det som gör att säljare inte kommer till avslut? Del 3 – Gåpåiga säljare är något fult

Vad är det som gör att säljare inte kommer till avslut? Del 3 – Gåpåiga säljare är något fult

I det två första inläggen om varför säljare inte kommer till avslut, så gick jag igenom att många inte ställer frågan om att göra affär till kunden och att säljare generellt kan alldeles för få sätt att göra avslut på. I de tredje inlägget som är taget från min nya bok om avslutstekniker som kommer i september, så tar jag upp en tredje sak. Att säljare vet att kunder inte gillar när man är för pushig och gåpåig i sitt sätt att sälja. Kommentera gärna!

3. Säljaren vet att ”gåpåiga” säljare anses som något fult och negativt i Sverige

 

Det här är några av de vanligaste intrycken vi har av säljare i Sverige om du går ut och frågar folk på stan. Att de är jobbiga, kränger på en saker, snackar för mycket, prackar på oss grejer, tvingar in oss i avtal, luras för att tjäna pengar, pushar på till ett köp och får oss att köpa något vi inte vill ha. Hur ska vi hantera det här då? Dels så måste vi som medlemmar i den svenska säljstammen själva börja stävja dåligt säljbeteende genom att sluta tänka på oss själva i första hand och istället tänka på kunden i första hand. Det är fortfarande, tyvärr, alldeles för många säljare i Sverige som inte får en bra eller om ens någon utbildning i hur vi bör agera rent säljtekniskt och med kunder. Det leder till att vi bara läser in oss på produkten eller tjänsten och sen börjar informera, sälja, prata eller pladdra om den, utan att utgå från vad det är kunden egentligen behöver eller vill ha. Vad resulterar det i? Jo, att folk uppfattar oss på det sätt som beskrivs ovan. Vi har bara oss själva och våra arbetsgivare att skylla, eftersom både vi och dom uppenbarligen inte velat förstå att jobba med försäljning är ett hantverk som vi kan lära oss, precis som vilket annat. Alla yrken behöver en basutbildning för att kunna förstå vad det är man ska jobba med. Vilka andra yrken känner du till där personalen inte på något sätt utbildar sig för att kunna klara av sina arbetsuppgifter? Visst, du hittar kanske några, men de yrkena upprör kanske inte så många personer i Sverige på samma sätt som när du frågar dem vad de generellt tycker om säljare?

Ta därför ett råd som säljare. Sälj aldrig en produkt till en kund om du inte själv är övertygad om att produkten kommer att lösa kundens problem, eftersom det är dåligt för kunden i första hand och för dig i andra hand när du måste ta hand om problemen. Du undviker dessutom ett förmodat dåligt säljbeteende och säljupplevelse hos kunden om du låter bli.

Men hur kan vi då vara lagom pushiga, så att vi når våra mål och budgetar? Jo, genom att vi som säljare börjar fundera på om vi kommer att nå våra mål och få den ekonomi som vi vill ha, om vi inte vågar fråga kunden om han eller hon vill köpa våra produkter eller tjänster. Snarare är det så att de personer vi känner som är framgångsrika och som fått sin vilja fram, har fått det för att de vågat att gå lite utanför bekvämlighetszonen och tränga igenom muren av köpmotstånd och för att de är så otroligt sålda på sin produkt. Det handlar inte om att pracka på någon en vara, för det vill ingen kund känna idag, utan folk vill köpa saker själva. Det handlar snarare om att våga visa kunden att du har entusiasm, vilja, kunskap, uthållighet och självförtroende, eftersom du både ser och vet att kunden kommer att få en bättre situation om han eller hon köper din produkt och att du kan förmedla det resultatet till din kund. Om kunden ser att du brinner för ditt ämne eller produktområde, så smittar det ofta av sig. Varning dock! För mycket entusiasm över ett område leder ofta till att man pratar alldeles för mycket och tyvärr tröttar ut den som lyssnar. Spill istället över din entusiasm på kunden genom att ställa bra frågor och avsluta på dem. Det är inte fult att vilja ta sig fram och göra det man kan för att nå sina mål. Det är snarare så att om du sätter upp höga mål och arbetar för att nå dem, så ses det som något positivt att du är så dedikerad till uppgiften att folk omkring dig supportar dig istället. Om du bara är på jobbet för att uppfylla din arbetsgivares drömmar och mål, så kommer du aldrig att bli en bra avslutare, men om du däremot är på jobbet för att du och din familj ska få ett gott liv och resa eller skaffa det ni vill ha, så kommer du att bli en mycket dedikerad avslutare.

Mitt råd är: Fundera på vad du vill uppnå och börja mejsla ut en plan för hur du ska nå dit. Vill du tjäna 50 000 kr i mån, hur ska du göra, tänka och vara för att nå dit? Tänk dagligen på HUR du ska nå ditt mål, eftersom du blir det du tänker på större delen av din tid.

Missade du del 2? Klicka här. Vill du läsa del 4? Klicka på denna länk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *