Vad är det som gör att säljare inte kommer till avslut? Del 8 – Säljaren har ingen riktig plan.

Vad är det som gör att säljare inte kommer till avslut? Del 8 – Säljaren har ingen riktig plan.

Vad är det som gör att säljare inte kommer till avslut? Del 8 – Säljaren har ingen riktig plan.

I det föregående inlägget i den här miniserien om “10 anledningar till varför vi som säljare och företagare inte gör avslut i alla våra kundsamtal”, så tog jag upp att vi som säljare ofta är för medgörliga och att vi behöver agera mer rakryggade för att det ska bli en affär. I det här inlägget som är från min nya bok som handlar om avslutstekniker och som kommer ut i september, så tar jag upp anledningen, att om säljaren hade haft en egen ekonomisk plan att arbeta mot så skulle han/hon göra fler avslut för att nå den. Ta därför del av hur du kan göra för att sätta upp en ekonomisk plan och hur det kommer att göra att du vill göra fler avslut vid dina kundmöten:

 

8. Säljaren saknar en plan för hur han ska nå sina mål

 

Vet du exakt vad som krävs för att du ska vara i mål i år? Vet du exakt vad det är du vill ha och och hur det ska gå till? Eftersom du som säljare oftast inte har sjösatt en plan för hur du eller ska få mer intäkter till dig själv, som gör att du kan få eller köpa det de vill ha, så underskattar du också vikten av att avsluta alla affärer och saknar kanske den riktiga motivationen som krävs för att lyckas uppnå målet. Vad jag menar med en plan är att om du sätter upp ett mål för vilken inkomst du vill ha varje månad för att känna dig rik, så är det mycket lättare att arbeta mot målet. Att säga att  du vill ha 50.000 eller 100.000 kr i månaden för att uppnå den nivån eller finansiella trygghet som du vill ha i ditt liv, så behöver du arbeta fram en plan för hur det ska gå till, eller hur? Det gör att du kommer att få en tydligare förståelse för varför du ska göra avslut i alla kundsamtal du gör, eftersom det utgör vägen till din ekonomiska trygghet. Du kommer automatiskt att vilja bli en bättre avslutare om du vet att varje affär du gör kommer att ta dig närmare finansiell trygghet.

 

Har du tänkt på hur mycket av din lön som du ger bort varje månad? Det är kanske inte så roligt att känna att man bara går till jobbet för att få en lön som man ska betala till andra. Och med andra, så menar jag telefonbolaget, hyresvärden, banken, bilfirman, mataffären, klädaffären, bensinbolaget med flera och den vetskapen ger inte tillräckligt med ökad motivation för att göra någon skillnad. Ingen blir direkt mer motiverad av att ge en del av sin lön till telefonbolaget, för att du har en mobiltelefon eller hur? Lite mer motiverande än att bara gå till jobbet med den vetskapen, är att sätta upp en finansiell plan för hur du ska uppnå en ekonomisk trygghet. Hur kan du skapa intäkter som hamnar i ”Namnet-på-dig-som-läser-det -här-inläggets finansiella plan?” Kan du fundera ut hur du kan jobba bättre, enklare eller hårdare och smartare för att få in de pengar som leder till din finansiella trygghet, snarare än att bara gå till jobbet och om 30 år ändå känna, att du fortfarande saknar pengar till det du vill göra?

Och du, lura inte dig själv nu till att få mer inkomster och öka dina utgifter i samma takt, eftersom den grejen inte gör någon som helst skillnad. Tänk istället på vilka utgifter du har som kan tas bort för att fyllas på med mer intäkter. Om inga utgifter tas bort eller bara ökar i samma takt som din inkomst, så kommer du fortfarande aldrig att ha några pengar. Var lite modig här och gör en ekonomisk plan och en målsättning. Det kommer att göra att din motivation ökar, din vilja att göra fler affärer blir bättre, din önskan att lära dig mer om hur du säljer bättre växer sig starkare och du får en aura av beslutsamhet och det kommer märkas i allt  du gör. Om du underskattar vad som krävs för att skapa en finansiell plan, så är det troligt att du också underskattar vad som krävs för att göra affärer.

 

En viktig del som min kommande bok vill inspirera till är att agera professionellt. Att vara professionell i sitt sätt att sälja innebär att du från och med nu tar det fulla ansvaret för det du gör. Du ansvarar för att lyfta luren, träna på avslut, göra kundlistor, ringa tillbaka, göra en offert klar, hantera klagomål och allt annat som hör säljrollen till. Att ta fullt eget ansvar för allt som sker är ett bevis på mognad och är en bra egenskap gentemot dina kunder och även dina kollegor. Att ta fullt ansvar innebär också att du accepterar att allt som händer beror på dig och ingen annan. Om inte du sätter upp en plan för hur du ska nå dina mål, så kan du inte skylla på någon annan för det. Det är du som bestämmer hur det ska bli och den som vågar att ta det ansvaret kommer också att växa som människa, eftersom det ger dig kontroll över det som sker. Om du får ansvar för något, ta ansvaret och börja ansvara för det. Något av det värsta vi vet som kunder är att bli hänvisade till någon annan som hänvisar till någon annan som…ja. Vi blir däremot väldigt glada och positiva om den vi pratar med säger att hon ska kolla upp det och sen ringer tillbaka med ett svar eller tar ansvaret för frågan direkt. Eller hur?

Mitt råd: Ta fullt ansvar för vad som händer i ditt liv, gör en ekonomisk plan och skyll inte på omständigheter för att det inte blir som du vill. Du är där du vill vara, annars hade du varit någon annanstans nu.

Om du missat de 7 andra anledningarna till varför vi inte kommer till avslut i våra kundsamtal, så klicka här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *