Vad det är som gör att vi säljare inte gör avslut vid alla våra kundkontakter?

Vad det är som gör att vi säljare inte gör avslut vid alla våra kundkontakter?

Vad det är som gör att vi säljare inte gör avslut vid alla våra kundkontakter?

Hoppas att semestern var bra! Du är tillbaka på jobbet och uppstart av höstterminen kör igång. För att ge dig en liten kickstart i arbetet med försäljningen så kommer en liten följetong under några veckor framöver. Det kommer att vara delar ur min nya bok om avslutstekniker som snart kommer att släppas och som ger dig de verktyg du behöver för att självsäkert kunna fråga om affären. För att få igång tankeverksamheten igen om hur du ska kunna göra fler och bättre affärer i höst så kommer jag ge dig lite att fundera över. En följetong i 10 delar om de 10 vanligaste anledningarna till varför vi som säljare inte gör avslut i alla våra kundkontakter.

Här är första och enskilt vanligaste anledningen:

Säljaren har aldrig ens försökt att göra ett avslut i samtalet

 

Det är helt enkelt den simpla sanningen, att om du gör flera avslut varje gång du har ett säljsamtal med en kund, så är sannolikheten större att du kommer att få affären, än om du inte använder dig av några avslutstekniker alls. Om du inte startar bilen, så kommer du aldrig att lära dig köra. Om du inte spelar på lotto, så kommer du aldrig att vinna på lotto. Om du inte skriver någonting, så kan det aldrig bli en bok. Är du med? Är det rädslan för att få ett nej som som vi säljare upplever? För min egen del, så tar jag hellre ett nej för att jag vågade fråga, än att aldrig få veta om jag skulle fått ett ja eller nej för att jag aldrig frågade. Så var inte så rädd för svaret!

Den säljare som inte försöker att göra ett avslut kommer heller inte att förstå varför han eller hon inte lyckas nå säljmålen. Det leder efter tid till att säljaren tappar sugen, tappar självförtroende, drar ner på tempot, börjar hitta på ursäkter till varför han eller hon inte når målen eller gör det som ska göras, att glöden för produkterna minskar och börjar tycka att företaget som hon eller han är anställd på inte ger rätt förutsättningar, rätt lön, rätt förmåner, har rätt tänk för att säljaren ska kunna utvecklas etc. Är jag orättvis? Har jag fel? Jag menar att det är precis så här det går till om du som säljare inte lär dig hur man gör affärer. Jag har själv gått precis samma väg. TRE gånger! Det tog ända tills jag startade eget företag och blev ansvarig för att själv dra in pengarna till min firma som detta träffade mig som ett slag i ansiktet. Jag förstod då att som anställd tidigare, så gjorde jag inga affärer. Jag informerade bara. Vilket uppvaknande det blev! Det gjorde att jag började sluka böcker om försäljning och började samla på mig avslutstekniker som jag kunde använda i mina säljmöten och som lett till att jag nu utbildar andra i hur avslutstekniker kan användas.

Ge dig själv en hemläxa från och med nu. Skriv en stor lapp som du tar med dig till jobbet i morgon där det står med stora bokstäver ”Fråga alltid om affären. ALLTID!”. Peppa dig själv till att alltid göra flera avslut i dina samtal och du kommer att bli förvånad över hur många som kommer att säga ja till dig och bli dina nya kunder! Jag menar vad är det värsta som kan hända? Det är att du får samma resultat som du alltid har fått och ingenting har förändrats. Det kan givetvis vara förödande för dig eller ditt företag om ni befinner er i en knepig situation, så vad väntar du på? Det bästa däremot som kan hända är att du i morgon börjar göra fler avslut i dina säljsamtal och att det leder till att du gör fler affärer, företaget får fler kunder, överlever den knepiga ekonomiska situationen och du tjänar mer pengar. En ganska bra anledning för att börja använda avslutstekniker om du frågar mig.

Mitt råd är: Gör alltid avslut i alla säljsamtal och din försäljning kommer att öka. Garanterat.

I del 2: Säljare kan alldeles för få avslutstekniker för att kunna göra affärer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *