Varför vi som säljare inte kommer till avslut. Del 6 – Säljaren förstår inte vad som krävs…

Varför vi som säljare inte kommer till avslut. Del 6 – Säljaren förstår inte vad som krävs…

Varför vi som säljare inte kommer till avslut. Del 6 – Säljaren förstår inte vad som krävs…

Nu kommer den sjätte anledningen till varför vi som säljare och företagare inte kommer till avslut när vi träffar våra kunder. Den lilla detaljen att fråga efter affären som så många glömmer och som resulterar i att vi inte vet om personen ska bli en kund, att vi har en massa saker på gång hela tiden och att vi får mindre gjort, eftersom saker hänger i luften. Ta tag i problemet till varför du inte gör avslut genom att ta del av det utdrag ur mina kommande bok om avslutstekniker som kommer ut inom kort. I denna den sjätte delen, så tar jag upp anledningen:

6. Säljaren förstår inte vad som krävs av honom/henne för att kunna göra affär.

Vet du vad som krävs av dig för att du ska nå fram till dina kunder och få dem att gilla dina produkter? Bra, då behöver du inte läsa den här punkten, men för oss andra så är det ofta så att vi inte riktigt har koll på vad som krävs av oss i olika kundsituationer och det leder till missförstånd, oro och en känsla av att inte räcka till. Det är ofta då vi börjar skylla ifrån oss och säga att de där konkurrenterna gör si eller så och att vi måste göra si eller så istället för annars går det inte att sälja, att kunden inte hade tid att prata med mig idag heller, att kunderna var ointresserade eller att de inte ville träffas, fast det egentligen beror på vår egen oförmåga att göra rätt saker.Om du börjar att skylla ifrån dig och säga att saker som händer beror på olika omständigheter som du inte rår för eller att kunderna beter sig på olika sätt som du inte kan göra något åt, så fundera på det här:

-Kan jag göra något åt mitt eget beteende och det sätt jag tänker runt det här problemet?

HUR kan jag göra saker annorlunda för att jag inte ska tänka så där om mina kunder eller saker som händer? Kan det vara så att du har fastnat i en tankegång som du inte kan ta dig ut ifrån och kan du med hjälp av de jämförande sätten som kommer här nedan, gå från att ha en ”infängslad” tanke till att börja ta action på situationen istället? Jämför i så fall skillnaderna på det beteende som präglar en som fastnat i en tanke och den som börjar göra något åt saken:

Jag kan inte – Jag ska
Bitterhet – Tacksamhet
Önskan om sympati – Längtan efter prestation
Gnäll om orättvisor – Jakt på möjligheter
Kanske i morgon – Gör det nu
Drar sig undan – Deltagande
Nedstämdhet – Firar även små segrar

Saker som verkar omöjliga kan ändå skapa nya möjligheter och det kanske är så man bör tänka för att inte fastna i martyrrollen. Men kan vi göra något för att höja vår förståelse för vad som krävs av oss som säljare för att kunna göra affär? Ja, allt grundar sig i att träna på försäljning och dess olika delar. Om du förbereder dig på att ringa tre samtal och tränar för att ringa tre samtal, så kommer du kanske att klara ett eller två, eftersom det kommer andra saker i vägen och det blir inte som du tänkt dig. Om du istället förbereder dig för att ringa tio samtal, så spelar det inte så stor roll om det kommer saker i vägen, eftersom du vet att du kommer att klara åtminstone sju stycken och det är bra mycket bättre än två eller hur? Vad jag menar med den här punkten är att du måste vara förberedd för att saker kan hända och har du tänkt igenom och tränat på scenarion som kan dyka upp, så är du redo när så sker. Tänk dig själv att du tränar för att skriva 500 ord med två händer och det är det enda du gör. När du sen ska skriva 500 ord, så har den ena armen somnat och det går inte att skriva något alls. Om du istället hade tränat för att skriva 1000 ord med två händer, så kanske det inte hade gjort så mycket att en arm somnade, eftersom du övat upp dig på att skriva snabbt och att du ändå kunde skriva 500 ord med en hand var ju rätt bra eller hur?

Samma sak med avslutsteknikerna som du kommer att kunna läsa i min kommande bok. Om du lär dig 50 stycken av dem som sätter sig i ryggmärgen, så blir det rätt lätt att bolla med 10-15 stycken i ett vanligt säljsamtal eller hur? Du kommer alltid att klara av fler kundsituationer och uppleva dem synnerligen enkla om du tränar på vad som kan uppkomma. Allt är svårt i början och enkelt när man kan det!
Mitt råd är: Träna hårt och sälj enkelt. Börja konsumera böcker, videos, föreläsningar, bloggar och nyhetsbrev om försäljning och du kommer märka vilket stort intryck de gör på dig och ditt sätt att tänka och på köpet gör det dig betydligt mer kunnig än alla dina konkurrenter. Jag tror du vill det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *